EU VOU CONTAR ATÉ TRÊS

Uma análise da relação adulto-criança e o respeito à brincadeira em uma escola de educação infantil

Authors

  • Catarina Carneiro Gonçalves Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) https://orcid.org/0000-0003-2508-2762
  • Juliana Cavalcanti Seabra de Albuquerque Cavalcanti Seabra de Albuquerque Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) https://orcid.org/0009-0009-8053-6924
  • Caroline Elizabete Cavalcanti Silva Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)
  • Jamyle Patricio Silva Gomes Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

DOI:

https://doi.org/10.33148/ces.v39i2.2489

Abstract

This study analyzes how play and interactions are crucial for the full development of children in Early Childhood Education, as established by the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education and the Common National Curriculum Base. In the context of a qualitative study conducted in a public school in the interior of Pernambuco, practices were observed that, instead of promoting children's agency, served to reinforce hierarchical relationships in disciplinary actions. We infer that this approach limits children by failing to respect their specificities and rights, thus restricting their relational development. The results highlight the need for teaching practices that value play and children's potential.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Catarina Carneiro Gonçalves, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Professora da Universidade Federal de Pernambuco, no Departamento de Ensino e Currículo na área de Educação Infantil. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Direitos Humanos da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas e Extensão em Violência Escolar (NEPEVE).

Juliana Cavalcanti Seabra de Albuquerque Cavalcanti Seabra de Albuquerque, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Graduanda pelo Curso de Pedagogia da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).

Caroline Elizabete Cavalcanti Silva, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Graduanda pelo Curso de Pedagogia da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).

Jamyle Patricio Silva Gomes, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Graduanda pelo Curso de Pedagogia da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).

Published

2025-09-15

How to Cite

Carneiro Gonçalves, C., Cavalcanti Seabra de Albuquerque, J. C. S. de A., Elizabete Cavalcanti Silva, C., & Patricio Silva Gomes, J. (2025). EU VOU CONTAR ATÉ TRÊS: Uma análise da relação adulto-criança e o respeito à brincadeira em uma escola de educação infantil. Cadernos De Estudos Sociais, 39(2). https://doi.org/10.33148/ces.v39i2.2489

Issue

Section

Epepe: 18 anos de Contribuições para a Pesquisa Educacional