CONTRIBUIÇÕES DOS NÚCLEOS DE ESTUDOS AFRO-BRASILEIROS E INDÍGENAS PARA O ANTIRRACISMO NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA
Um olhar sobre dissertações e teses
DOI:
https://doi.org/10.33148/ces.v39i2.2485Abstract
The Centers for Afro-Brazilian and Indigenous Studies (NEABI) existing in educational institutions that make up the Federal Network for Professional, Scientific and Technological Education (RFEPCT) are configured as opportune spaces for the construction of anti-racist education and, consequently, for overcoming the colonial backwardness imposed by slavery. These centers carry, in their possibilities of action, a transformative role within the implementation of affirmative actions and identity and ethnic-racial issues. In this scenario, we consider the connections between Professional and Technological Education (EPT) and Laws nº 10.639/2003 and Law nº 11.645/2008. In this article, we aim to reflect, through the analysis of dissertations and theses, on how NEABI contribute to anti-racism in the context of EPT. Regarding the methodology, the study assumes a qualitative, exploratory and bibliographical nature. It is concluded that NEABI are spaces committed to the development of anti-racist educational practices.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Autor, concedendo à revista o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém e retém os direitos autorais. Os mesmos concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.