EMANCIPATORY PRACTICES
TEACHERS AND FACING RACISM IN SCHOOL SPACES
DOI:
https://doi.org/10.33148/CES(2155)Abstract
This article comes from a completed master's thesis research, which aimed to understand how participation in activities developed in a research group contributes to teachers in facing racism in everyday school life. To this end, we join the approach of Postcolonial Studies from the concepts of colonialism/colonization, coloniality (QUIJANO, 2007; MIGNOLO, 2005; GROSFOGUEL, 2007), which emerge from the struggles of social movements. This approach has the cultures that have suffered and suffer attempts at silencing as an object of study, analyzing the political and epistemic confrontations in the face of colonial remnants that violated/violate and denied/deny the differences of peoples, be they physical, epistemic, cultural or geographic. In dialogue with black feminism (GONZALES, 2011; LORDE, 2003; LUGONES, 2020), in an approximation of the conceptual pairs coloniality and intersectionality.
KEYWORDS: Educational racism. Teaching practice. Postcolonial Studies. Black feminism.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Autor, concedendo à revista o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém e retém os direitos autorais. Os mesmos concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.