JORNAL EGBL NEWS

Uma oportunidade de escrita para o ensino e aprendizagem da Língua Portuguesa

Authors

  • Ana Carolina Floro de Sales Centro Universitário Frassinetti do Recife (UNIFAFIRE) https://orcid.org/0009-0001-7698-5876
  • Nelma Menezes Soares de Azevêdo Centro Universitário Frassinetti do Recife (UNIFAFIRE)

DOI:

https://doi.org/10.33148/ces.v39i2.2479

Abstract

This article addresses the teaching practices of the Portuguese language, carried out through the Pedagogical Residency Program, with 6th-grade students from the Governor Barbosa Lima Reference School for Elementary and Secondary Education. The residency program subproject is entitled “Reading, comprehension, and textual production: multiliteracy and multimodality in new discursive practices.” The object of study was textual genres in the journalistic-media field, with the creation of the school newspaper EGBL News. The methodology involves a qualitative approach, with bibliographic research, analyzing the skills and competencies established by the National Common Curricular Base (BNCC). The article highlights the importance of teaching Portuguese contextualized in its uses. Thus, it concludes that the production activity carried out with well-defined objectives succeeds in improving students’ writing skills and reflection on the language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Carolina Floro de Sales, Centro Universitário Frassinetti do Recife (UNIFAFIRE)

Especialista em Direito de Família e Sucessões pela Faculdade CERS (2020). Graduada em Licenciatura plena em português/inglês pelo Centro Universitário Frassinetti do Recife (UNIFAFIRE). Graduada em Direito pela Faculdades Integradas Barros Melo (FIBAM).

Nelma Menezes Soares de Azevêdo, Centro Universitário Frassinetti do Recife (UNIFAFIRE)

Mestre em Educação, Culturas e Identidades pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE).  Professora de Língua Portuguesa, no curso de Letras, do Centro Universitário Frassinetti do Recife (UNIFAFIRE).

Published

2025-09-15

How to Cite

Floro de Sales, A. C., & Soares de Azevêdo, N. M. (2025). JORNAL EGBL NEWS : Uma oportunidade de escrita para o ensino e aprendizagem da Língua Portuguesa. Cadernos De Estudos Sociais, 39(2). https://doi.org/10.33148/ces.v39i2.2479

Issue

Section

Epepe: 18 anos de Contribuições para a Pesquisa Educacional