FULL-TIME SCHOOLS IN PERNAMBUCO

CURRICULUM IN DEBATE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33148/CESV38n2(2023)2191

Abstract

The article discusses the curricular concept that is present in the Program called  Reference School from the state of Pernambuco, whose objective is the implementation of full-time high schools. It covers about 40% (463) of the public schools in the state. For this analysis we used a methodological resource, a bibliographic research was carried out, which culminated in the identification of twelve academic works (theses and dissertations). We classified between optimistic perspectives (based on functionalist and human capital theory) and critical approaches (marxists). The first group praised the Program: the management of results and the developing the skills of individuals to enter the job market, following a corporate culture. On the other hand, Marxist works point out the contradictions of a formation that claims to be integral, but restricts itself to contributing to the reproduction of capitalism.

KEYWORDS: Education. Full-time school. High school. Pernambuco.

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Author Biography

Ingrid Barbosa, UFPE/DISCENTE

Mestranda em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco e Graduada no curso de Bacharelado em Ciências Sociais pela Universidade Federal Rural de Pernambuco. Bolsista da Fundação de Amparo a Ciência e Tecnologia de PE (FACEPE). Foi pesquisadora do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Cientifica (PIBIC/CNPq) na UFRPE e do Programa de Iniciação Científica Voluntária (PIC) na FUNDAJ, com pesquisas nas áreas de Sociologia Urbana e Sociologia da Educação. Atualmente é componente do corpo editorial da Revista Rural e Urbano (UFRPE/UFPE), da Revista de Estudos AntiUtilitarista e Poscolinais (REALIS - UFPE) e da Revista Estudos de Sociologia (PPGS-UFPE). Integrante do Laboratório de Estudos e Ensino sobre o Recife (RecLab- UFRPE) e da Cátedra Manuel Correia de Andrade (UFRPE), e dos grupos de pesquisa: Ecologia Política e Direito à Cidade (UFRPE) e Docência na Educação (GPDE - FUNDAJ).

Published

2023-12-22

How to Cite

Barbosa, I., de Lima Silva, F. Y. ., & Maria Lima Rodrigues, C. (2023). FULL-TIME SCHOOLS IN PERNAMBUCO: CURRICULUM IN DEBATE. Cadernos De Estudos Sociais, 38(2). https://doi.org/10.33148/CESV38n2(2023)2191

Issue

Section

Artigos - Temas livres (CHAMADA REGULAR)