FOR A TOTAL SOCIAL FACT
THE CONTROVERSY OVER AFFIRMATIVE ACTION IN BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.33148/CES(2168)Abstract
This article addressed the controversy surrounding affirmative action policies aimed at facilitating the Black and low-income population’s access to universities and ensuring their retention. It argues that, despite facing dilemmas, impasses and unresolved problems, these policies – notably the quota programs – have resulted in one of the greatest democratic inflections in Brazilian education in the last 20 years. This is the case, insofar as they have enabled the inclusion and expansion of students from groups historically excluded from higher education, promoted greater diversity in universities and opened a door to reducing educational and, therefore, socioeconomic inequalities between whites and non-whites in Brazilian society.
KEYWORDS: Affirmative actions. Quotas. Race. Education. Racial equality.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Autor, concedendo à revista o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém e retém os direitos autorais. Os mesmos concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.