A música popular em Sobrados e mucambos

José Ramos Tinhorão

Resumo


RESUMO
Examina, naquela obra de Gilberto Freyre, a atenção sociológica que o autor dispensou aos cantos de negros, senhores e mestiços, sobretudo às chamadas modinhas populares. Observa o pioneirismo de Freyre em tratar do assunto, mostrando como as transformações urbanas foram responsáveis pela produção musical a partir de poemas do período romântico da literatura brasileira. Finalmente, mostra como Freyre apontou a tendência de menosprezo às criações culturais de caráter local, sempre repelidas pelo patriarcalismo dominante.

ABSTRACT
Folk Music in The mansions and the shanties. v. 28, n. 1, p. 89-102, jan./jun. 2000.
Examines Gilberto Freyre’s sociological attention to the songs of the negroes mongrels, and masters in Brazilian society in XIX century, mainly the so called modinhas (a tipical kind of love song in Brazil at that time). Call attention to Freyre’s pioneering in studying that matter showing the way urban changes were a relevant cause of the large musical production from poems of the romantic period in Brazilian literature. Concludes showing that Freyre pointed out the trend to disdain the cultural local works, mainly in the field of the arts in general, as a result of the prejudices of the patriarchal ruling classes.

RÉSUMÉ
La musique populaire dans “Sobrados e mucambos”. v. 28, n. 1, p. 89-102, jan./jun. 2000.
Il examine dans cette oeuvre de Gilberto Freyre l’attention sociologique avec laquelle l’auteur s’intéressa aux chants des noirs, des blancs et des métis, surtout en ce qui concerne les “modinhas” (petites chansons) populaires. Il observe l’esprit de pionnier de Gilberto Freyre en traitant ce sujet et en montrant comment les transformations urbaines furent responsables de la production musicale à partir de poèmes de la période romantique de la littérature brésilienne. Finalement, il montre comment Freyre mit en évidence le mépris des créations culturelles de caractère local, toujours repoussées par le patriarcalisme dominant.

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