Dom Pedro II e Wagner

Vasco Mariz

Resumo


RESUMO
Com base na autobiografia de Wagner e na correspondência de Dom Pedro, o autor evoca a grande admiração do Imperador brasileiro em relação ao compositor alemão, tendo inclusive contribuído financeiramente para a construção do teatro de Bayreuth, dedicado exclusivamente à música de Wagner, e assistido à sua inauguração em companhia do Imperador da Alemanha. Descreve como Dom Pedro contribuiu indiretamente para a escolha do tema da ópera Tristão e Isolda e levou o compositor a começar a escrever essa obra, cuja estréia foi planejada para o Rio de Janeiro e dedicada ao Imperador brasileiro. Comenta os motivos que levaram Wagner a tal empreendimento e analisa os equívocos decorrentes das más condições de comunicação da época, bem como os fatores que impediram a visita de Wagner ao Brasil.

ABSTRACT
Dom Pedro II and Wagner. v. 19, n. 2, p. 215-232, jul./dez. 1991
Based on the autobiography of Wagner and the correspondence of Dom Pedro, the author evokes the great admiration that the Brazilian Emperor had for the German composer, including his having contributed financially to the construction of the Bayreuth which is dedicated exclusively to Wagner´s music, and having attended its inauguration in the company of the German Emperor. The author describes how Dom Pedro contributed indirectly to the thematic choice of the opera Tristão e Isolda, and led the composer to begin to write this work whose première was planned for Rio de Janeiro and dedicated to the Brazilian Emperor. The author comments on the motives which led Wagner to undertake such a project and analyses the errors caused by the precarious conditions of communication at the time, as well as the factors that impeded Wagner´s visit to Brazil.

RESUMÉ
D. Pedro et Wagner. v. 19, n. 2, p. 215-232, jul./dez. 1991
A partir de l’autobiographie de Wagner et la correspondence de D. Pedro II, l’auteur évoque la grande admiration que l’empereur brésilien nourissait pour le compositeur allemand. L’empereur a contribué financièrement pour la construction du théâtre de Bayreuth et à assisté à son inauguration en compagnie du musicien. L’article décrit également la manière comment D. Pedro II a contribué pour le choix du thème de l’opéra Tristã et Iseut, dont la première présentation a eu lieu à Rio de Janeiro et dédiée à l’empereur brésilien. L’article se ferme en montrant les raisons selon lesquelles Wagner n ´a pas visité le Brésil.

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